Przepisy gry w 10 bil
Wpisany przez Administrator środa, 24 lutego 2010 02:07
10-bil jest grą deklarowaną.
Do gry używa się dziesięciu bil numerowanych od 1 do 10 i białej bili. Bile muszą być zagrywane wg numerów we wzrastającej kolejności (tj. należy uderzyć bilą białą w znajdującą się aktualnie na stole bilę numerowaną z najniższym numerem).
Gracz, który prawidłowo wbije bilę nr 10 wygrywa partię; w trakcie uderzenia rozbijającego może się to stać bez deklaracji. W jednym uderzeniu może być zadeklarowana tylko jedna bila.
1. Gracz, który wygrywa rozgrywkę o rozbicie decyduje o tym kto może wykonać pierwsze uderzenie - uderzenie rozbijające. Następnie, standardowo stosuje się rozbicie naprzemienne; decyzję w tej sprawie podejmuje Dyrektor Turnieju na wniosek Organizatora.
2. Bile do rozbicia powinny być ustawione tak ściśle jak to możliwe, w formie trójkąta; bila1 na wierzchołku trójkąta, bila10 w jego środku. Pozostałe bile muszą być ustawiane losowo, z wyłączeniem jakiegokolwiek świadomego ich umieszczania w wybranym, konkretnym miejscu trójkąta.
3. Aby uderzenie rozbijające było prawidłowe muszą być zachowane następujące wymogi:
- bila biała musi być umieszczona w polu bazy,
- jeśli żadna bila nie zostanie wbita przynajmniej cztery bile numerowane muszą dotknąć bandy lub band.
Niespełnienie powyższych wymogów jest traktowane jako faul.
4. Jeśli w trakcie uderzenia rozbijającego nie został popełniony faul, w kolejnym uderzeniu można wykonać zagranie „push-out”. Zawodnik zagrywający musi wyraźnie poinformować o tym fakcie Sędziego lub pod jego nieobecność – przeciwnika. Jedynym do spełnienia wymogiem w zagraniu „push-out” jest uderzenie kapką kija w bilę białą tak, aby spowodować jej przemieszczenie.
Jakakolwiek bila numerowana wbita do łuzy pozostaje tam, za wyjątkiem bili10, która jest „repozycjonowana” zgodnie z przepisami ogólnymi; wbicie bili numerowanej nie jest błędem. Jeśli nie został popełniony faul drugi gracz decyduje, kto będzie zagrywał kolejne uderzenie.