Słowniczek pojęć bilardowych

W tym słowniku jest 48 wpisów.
Wszystko | B | C | D | F | G | J | K | L | M | N | O | P | R | Ś | T | W | Ł
Strona:  1 2 3 4 Następna »

Wszystko

Termin Definicja
Banda

Elastyczne otoczenie stołu, zapobiegające wypadaniu bil poza stół.

Biała do ręki

W zależności od przepisów gry, zawodnik po faulu przeciwnika może wziąć białą do ręki i ustawić w dogodnym miejscu dla siebie.

Bila pikowa

Jedna z bil karambolowych. Jest to najczęściej biała bila z kropką, chyba, że mecz pokazywany jest w telewizji to dla łatwego odróżnienia bila pikowa jest koloru żółtego.

Break

Rozbicie, ilość zdobytych punktów w jednym podejściu.

Cofnięcie (rotacja wsteczna, cofka)

Uderzenie bili białej poniżej jej środka, które powoduje cofnięcie się bili, po odbiciu z bilą zagrywającą.

Diamenty

Punkty na obrzeżach stołu dzielące stół na równe części. Ułatwiają ocenę odległości i pomiar kątów.

Dziewiątka

Rodzaj popularnej gry. Gra się 9 bilami ponumerowanymi 1-9. Należy uderzać w bile o najniższym nominale na stole i poprawnie wbić bile nr 9.

Faul

Nieprawidłowe zagranie (w zależności od zasad gry). Przeciwnik zostaje ukarany oddając ruch przeciwnikowi, a ten oprócz tego może wziąć białą do ręki.

Faule

Zawodnik popełniający faul traci prawo do kolejnego uderzenia, a bile wbite podczas uderzenia z faulem nie wracają na stół. Wyjątek: bila z numerem 9 ustawiana jest ponownie na stole. Zawodnik wchodzący zagrywa z pozycji biała bila w ręce z dowolnego punktu pola gry. Jeżeli podczas jednego uderzenia zawodnik popełni kilka fauli, są one liczone jako jeden faul.

Fałsze

Uderzenie w bile białą z boczną rotacją (w prawo lub lewo)

Ferula

Część kija na końcu szczytówki. Najczęściej plastikowa (metalową często można spotkać u graczy snookerowych). Uderzenie bili ferulą traktowane jest jako faul.

Frame

Określenie w snookerze, oznacza partię.

Gra deklarowana

W grze 8 i 14/1 n. deklarowanie bili (chyba, że sytuacja jest oczywista), którą chcemy wbić do jakiej łuzy.

Gwint

Łączy szczytówkę z rączą w kijach dwuczęściowych, skręcanych.

Jump (skok bil)

Zagranie techniczne powodujące podskoczenie bili białej, w przypadku trudnego dostępu do bili zagrywanej. Najczęściej do tego celu stosuje się szczytówkę z rozkręconego kija (przed rozkręceniem należy zadeklarować rozkręcenie kija w celu wykonania skoku, ponieważ rozkręcenie kija oznacza poddanie się).

Strona:  1 2 3 4 Następna »
Wszystko | B | C | D | F | G | J | K | L | M | N | O | P | R | Ś | T | W | Ł

Jak podoba Ci się nasza nowa strona?







Wyniki
Copyright © 2024 Sportowy Klub Bilardowy Ósemka. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.